مهارت های مورد نیاز در مصاحبه برای کارجویان

مهارت های مورد نیاز در مصاحبه برای کارجویان

مهارت های مورد نیاز در مصاحبه برای کارجویان

توانایی در انجام یک مصاحبه خوب و مناسب مستلزم کسب مهارت های مورد نیاز  برای مصاحبه است که نشان می دهد فرد توانایی مناسبی در متقاعد کردن فرد مصاحبه کننده و همچنین بیان قوی و مناسبی از توانایی های خود را دارد. اما می توان با یاد گرفتن مهارت های مورد نیاز در مصاحبه شانس خود را برای موفقیت و پذیرش تا حد زیادی افزایش داد.در این بخش به مهارت هایی می پردازیم که در مصاحبه استخدام شما کمک کنند.

برای مصاحیه آمادگی داشته باشید:

سعی کنید قبل از مصاحبه وقتی را برای تمرین کردن بگذارید تا با آمادگی لازم و کافی وارد جلسه مصاحبه شوید. داشتن آمادگی لازم قبل از مصاحبه تا حد زیادی اعتماد به نفس شما را بالا می برد و می توانید حضور بهتر و قابل پذیرش تری در مصاحبه داشته باشید. حتما با ظاهری مناسب و آراسته در جلسه مصاحبه حضور پیدا کنید.

برای انجام تمرین پیش از مصاحبه زمانی را اختصاص دهید و کارهای زیر را انجام دهید:

  1. توضیحات مروبط به موقعیت شغلی را به دقت مطالعه کنید ، سعی کنید توجه بیشتری به شرح وظایف و ویژگی های مورد نیاز برای این موقعیت شغلی داشته باشید و آمادگی لازم برای پاسخ به سوالات مروبط به این قسمت را داشته باشید.
  2. شاید زمان زیادی از ارسال رزومه تان به سازمان مربوطه گذشته باشد ، پس رزومه ای را که ارسال نموده اید دوباره مطالعه کنید تا آگاه باشید که در آن به چه مواردی اشاره کرده اید.
  3. با در نظر گرفتن موقعیت شغلی و سازمانی که برای آن رزومه تان را فرستاده اید ، سوال هایی را که اکان پرسیدن آنها بیشتر است را بررسی کنید.
  4. درباره سازمان مورد نظر به طور کامل تحقیق کنید تا با سابقه ،جدیدترین دستاوردها و پروژه های آن آشنایی پیدا کنید.
  5. پس از کسب اطلاعات مورد نیاز ، به تمرین جواب هایتان بپردازید تا بتوانید به طور کامل تجربه ها و دستاوردهایتان در این زمینه را اضافه کنید.

این مرحله یعنی مرحله تمرین و ایجاد آمادگی برای مصاحبه از مهمترین مراحل برای انجام یک مصاحبه خوب و قابل قبول به شمار می رود . همچنین می توانید از کسی بخواهید تا به عنوان مصاحبه کننده با شما صحبت کند.

به موقع در جلسه حضور پیدا کنید:

سعی کنید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زودتر در محل مصاحبه حضور پیدا کنید زیرا هیچگونه بهانه ای برای تاخیر قابل قبول نیست. در صورتیکه مصاحبه شما صبح زود است از شب قبل تمام وسایل مورد نیاز را آماده کرده و ساعت خود را تنظیم کنید که به موقع از خواب بیدار بشوید. حتی برای اطمینان از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید شما را بیدار کنند.

بافکر صحبت کنید:

در صورتیکه با سوالی مواجه شدید که جواب آماده ای برای آن نداشتید ، برای جواب دادن به آن فکر کنید. چند ثانیه فکر کردن به سوال و سپس پاسخ دادن بهتر از جواب سریع نامناسب دادن است. البته در نظر داشته باشید که نباید زمان زیادی بگذرد تا شما به سوال پاسخ دهید.

در صورتیکه به زمان اضافه نیاز داشتید خودتان زمان را مدیریت کنید. به عنوان مثال می توانید مجددا سوال را تکرار کنید یا بگویید: ” من در مقاله ای این سوال را دیده بودم”  و یا اینکه چه سوال جالبی پرسیدید . و اگر در آخر بازهم به زمان نیاز داشتید بگویید : “سوال جالبی پرسیدید و من تاکنون به این موضوع فکر نکرده بودم و برای پاسخ دادن کمی به فکر کردن نیاز دارم.”

واضح ، شمرده، بااعتماد به نفس و بدون غرور صحبت کنید:

سریع صحبت کردن باعث می شود که عصبی به نظر برسید پس باید سعی کنید شمرده و واضح حرف بزنید. کنترل استرستان در جلسه مصاحبه بسیار حائز اهمیت است. در هنگام مصاحبه سعی کنید خودتان را به خوبی و کامل معرفی کنید اما مراقب باشید مغرور نشوید. هر چقدر هم که توانایی داشته باشید و در کارتان مهارت بازهم امکان دارد که در کار با موانعی روبرو شوید که قادر به مدیریت مناسب این موانع نباشید.

با دقت به صحبت های شخص مصاحبه کننده گوش بدهید:

در زمان مصاحبه سعی کنید به دقت به صحبت های شخص مصاحبه کننده گوش دهید و با لبخند زدن ، تکان دادن سر و یا گ

فتن عباراتی مانند بله ، درسته ، حق باشماست مصاحبه کننده را همراهی کنید. در صورتیکه به درستی و با دقت به صحبت ها و سوالات گوش ندهید امکان این وجود دارد که برخی نکات را از دست داده و نتوانید جواب خوب و کاملی دهید.

به علاوه در وطل زمان مصاحبه سعی کنید تمرکز کافی داشته باشید و به موضوعات متفرقه فکر نکنید. آماده سازی جملات و پاسخ هایی از قبل نیز می تواند به شما کمک کند تا مسائلی را که باید درباره آن صحبت کنید بدانید.

مثبت نگر باشد:

عموما سازمان ها علاقه ای به استخدام افراد منفی گرا و با تفکرات و تصورات منفی ندارند. اصلا فرقی نمی کند که موقعیت شما تا چه اندازه دشوار است اما بازهم از جملات منفی استفاده نکنید. بدگویی از شرایط قبلی محیط کارتان نکنید و از سازمان یا مدیر سابق بد نگویید .

برای مثال : اگر از شما درباره چالش های محل کار قبلیتان سوال شد ، سعی کنید با دید مثبت پاسخ دهید و از آموزه هایی بگویید که به شما برای کارمند بهتری شدن کمک کرده است و شیوه هایی که می توانست به شما کمک کند حرف بزنید.

توجه داشته باید که حرکات بدن شما به اندازه حرف های شما می تواند تاثیرگذار باشد. سعی کنید لبخند بزنید ، با اعتماد به نفس دست بدهید ، صاف بنشینید و گاها برای نشان دادن علاقه به بحث به جلو متمایل بشوید.

به بحث علاقه نشان دهید:

بروز رفتارهایی از شما از سر بی علاقگی ، بی تفاوتی و یکنواختی باعث سرد شدن مصاحبه کننده نسبت به ادامه مصاحبه می شود. سعی کنید صحبت ها را با اشتیاق در طول مصاحبه پیگیری کنید، اما سعی کنید این اشتیاق هم کنترل شود. اصلا اهمیت ندارد که شما تا چه حد به این کار علاقه مندید یا به آن احتیاج دارید ، برای به دست آوردن کار به هیچ عنوان خواهش و التماس نکنید. تصور کنید که برای سازمان کارمند با ارزی خواهید شد.

در حالت کلی تلاش کنید در طول مصاحبه خودتان را به خوبی به فرد مصاحبه کننده معرفی کنید و در کنار اینکه ویژگی های مثبت خود را بیان می کنید ، به ویژگی هایی که نیاز دارید آنها را بهبود ببخشید نیز بپردازید. در اکثر مصاحبه ها درباره شکست ها و مشکلات قبل از شما می پرسند ، این سوال ها را سعی کنید مدیریت کنید و آن ها را باجملات مثبت پاسخ دهید.

در پایان مصاحبه ، از فرد یا افرادی که با شما مصاحبه کرده اند بابت زمانی که صرف این جلسه و مصاحبه با شما کرده اند و راهنمایی هایی که در طول جلسه ارائه نموده اند. تشکر از آنها باعث می شود حس مثبتی در آنها نسب به شما ایجاد شود.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

این مطالب را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

در آنلاین استخدام

رایگان عضو شوید و رزومه خود را به اشتراک بگذارید